کد خبر: ۲۲۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
تب رجعت به دهه۶۰ در سریال‌های تلویزیونی گل کرده و این رویه به شبکه نمایش خانگی که حالا طرفدارانش بیشتر از تلویزیون است رسیده است. تولید سریال‌هایی که قصه‌اش به این دهه برمی‌گردد از اوایل دهه۹۰ آغاز شد.

همشهری آنلاین: گفته می‌شود همیشه بازگشت به گذشته در قالب قصه و درام برای هر مخاطب تلویزیونی دلنشین است. شاید پربیننده‌ترین سریال‌های سیما همین قصه‌های دهه۶۰ هستند. دهه شصتی که بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین در آن سپری شد.
به‌زعم برخی از کارشناسان، دهه۶۰ دوره‌ای است که عمده افراد جامعه از طبقات متفاوت خاطرات مشترکی دارند. افرادی که در دهه۶۰ زیست کرده‌اند یعنی در آن دوره به دنیا آمده یا زندگی کرده‌اند خاطرات جمعی زیادی دارند. همین‌خاطرات در تصویر می‌تواند برای بیننده امروز جذاب و نوستالژیک باشد. دهه۶۰ در عین اینکه یک برهه استراژیک برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود، واجد کارکردهای نوستالژیک هم بوده‌است که بخش مهمی از هویت فردی و ملی ما را دربرمی‌گیرد. به همین دلیل تلویزیون و سینمای ایران به روایت و بازنمایی دهه۶۰ به‌شدت علاقه‌مند است و در سال‌های اخیر توجه به این دهه از طرف فیلمنامه‌نویسان و کارگردان‌ها بیشتر شده ‌است.
درحقیقت سفر در تاریخ می‌تواند موقعیت‌های بدیعی را به لحاظ داستانی برای فیلمنامه‌نویس‌ها فراهم کند که هم تازگی دارد و هم می‌تواند متناسب با دیدگاه فیلمنامه‌نویس و کارگردان پیش رود.در دهه۹۰ بسیاری از سریال‌های ساخته شده قصه‌اش به دهه۶۰ و به‌خصوص دوران جنگ بازمی‌گردد.

کیمیا؛ جواد افشار
یکی از سریال‌هایی است که قصه خود را پیش از انقلاب آغاز کرد و نشان دادن یک شخصیت به نام کیمیا که زندگی اش در سه فاز روی آنتن رفت. مقطعی از این روایت در دهه ۶۰ می‌گذشت و فضای جنگ و آسیب‌های آن را بر زندگی کیمیا به تصویر می‌کشید.

وضعیت سفید؛ حمید نعمت الله
«وضعیت سفید» شاید نوستالژیک‌ترین سریالی باشد که در کنار روایت قصه خانواده‌ای بزرگ که در دوران موشک‌باران در حومه شهر تهران پناه گرفتند بیش از هر چیز جزئیات این دوره از زندگی مردم ایران را نمایش می‌داد.

دهه ۶۰ روی آنتن دهه ۹۰| از «وضعیت سفید» تا «کیمیا»: زیرخاکی‌ها جان می‌گیرند

پنجمین خورشید؛ علیرضا افخمی
فیلمنامه این سریال بر پایه یک ماجرای تخیلی بنا نهاده شده‌ است. شخصیت اصلی قصه با یافتن کتیبه‌ای با ۵خورشید امکان این را می‌یابد که در زمان سفر کند و از دهه۶۰ به دهه۸۰ رفت‌وآمد داشته ‌باشد.

برف بی‌صدا می‌بارد؛ پوریا آذربایجانی
قصه این سریال بلند از دهه۶۰ شروع می‌شود. روایت ماجرای یک خانواده که معمولا در سریال‌های ایرانی همچون کیمیا، ستایش و... دیده می‌شود.

دهه ۶۰ روی آنتن دهه ۹۰| از «وضعیت سفید» تا «کیمیا»: زیرخاکی‌ها جان می‌گیرند

سه گانه جلیل سامان و زیرخاکی
سامان را می‌توان سریال‌ساز دهه ۶۰ دانست. کارگردانی که اغلب آثار او در این دهه روایت می‌شود و در گونه تراژدی به فعالیت‌های سیاسی گروهک‌های مختلف در این دوران می‌پردازد. ارمغان تاریکی و نفس و پروانه از سریال های جلیل سامان است. سریال هایی که قصه هایش به دهه ۵۰ و ۶۰ برمی گردد. البته این کارگردان سریال «زیرخاکی» را تولید و این سریال در حالی روی آنتن رفت ه فصل اول آن به دهه ۶۰ برمی گردد.

مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به تهیه کنندگی مسعود جعفری‌جوزانی و عباس اکبری در ۴۴ قسمت روی آنتن رفت که بخشی از قسمت های آن در دهه ۶۰ می گذرد. «نابرده رنج» یکی از بهترین و متفاوت ترین سریال هایی است که به دهه شصت و زندگی مردم در آن دوران می پردازد. این سریال داستانی دوگانه یا ساختاری دو لایه دارد که به موازات داستانی فردگرایانه و شخصیت محور به بازنمایی موقعیت اجتماعی تاریخ داستان نیز توجه می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار